Monday, July 7, 2014

Kisah Ku Lepas SPM

Assalamualaikum
Bermula kisah aku bergelar student uia. 
Pehhh uia kot. Aku mmg dari kecik nak masuk uia. Allhamdulillah..

Ok meh sini nak cerita. Lpas spm suma benda nk isi schollar itu la ini la. Mcm2!! Sampai confius dah isi ke blom. Haha satu hari kawan aku suruh isi ipg. Ipg ni utk org2 yg nk jdi cikgu la. Aku pon isi je suma.. 

Then!!!Ok aku tersenarai utk interview first stage ipg (institut pendidikan guru) ofcouse aku happy gilerr!! Sbb cita2 aku nak jdi pensyarah. Why not aku cuba jdi guru dulu kn?? Interview first stage ni mudah jewwwww (bongkak + takabur) just jwb soalan objektif and ujian fizikal ( lari2, sit up, lompat quadrant n ada lagi) ok time ni aku frust sbb akk tu salah ukur tggi aku act tinggi aku 157 cm but akk tu letak 167 cm and berat aku 44kg and di sbabkn itu aku punya b.m.i underweight yg melampau! So markah kurang byk disitu 😪😪 nak di pendekkn cerita aku x lulus la interview tu huhu betapa sedihnya hati luluh harapan tak makan sehari! (Sehari jewww nk kecoh!) aku mmg nk sgt ipg tu tpii.. Allah know the best! 

Then selepas seminggu tak silap aku 10/5/14 result upu keluar. Dgn harapan yg menggunung tinggi ke langit aku mengharapkn berita baik!! Result keluar pukul 12, pukul 10 aku dah bkk pc! Excited nk check upu. Berdebar mcm org nk masok minang je haha (merepek) tepat pukul 12 aku check n tiba2:

"Dukacita dimaklumkan permohonan anda tidak berjaya"

Wehhhh aku menangis sedih yg teramat sgt! Kawan2 suma dapat!! Kawan yg result spm kurang dari aku pon dapat! Tipu ar tak sedih!! Kawan-kawan tanya aku wat bodoh jeee. X mau jawab. Segan. Mengadu kat baba ngadu kt ibu suma ckp sabar2... Rayuan boleh lgi,.. Hmmm time tu fikir, kemana arah tuju aku lpas niiiiii (ceh buat drama pulak) 

Lepas seminggu rayuan UPU dibuka. Aku dgn penuh harapan buat rayuan. Harap2 dpt la en. Still minx uia (x serik2) minx course econs jgak. Sikit pon x ubah. Huhu. Selain tu ayah aku ada buat surat rayuan direct teros hantar ke pihak uia. Sebelom result rayuan keluar, aku dpt matrik melaka. Aku dah pasrah nak masok matrik. Kt matrik aku kne kerja keras ar nak bersaing en. but ayah aku ckp "tak payah gi matrik.. Tggu je UPU keluar" ayah aku dgn penuh yakin ckp cm uh. Aku cam.. Cam.. Cam... Ikot jelahh.. Kalau masok matrik kbe daftar 12/6/14. Ura2 mengatakan result UPU pon kuar tarikh yg sama. Tau tak mcm mana perasaan aku? Punya la takot kot2 x dapat UPU tu. Mampoiuhhh hahaha hanya mampu berdoa. 

12/6/14 result UPU keluar. Aku dah x se excited time first2 tu. Aku x nak la menaruh harapan sgt ( padahal excited nak mampos) aku check guna sms je. Hehehe cepat je dapat reply 


Alhamdulillah. Berkat doa ibu bapa and kawan2 aku dapat. Utk pengetahuan program Y0200 tu ialah economic and menagement science. Bersyukur sbb dpt course yg btol2 aku nak. Terima kasih Ya Allah. So x da la aku nk berkejar kejar daftar matrik melaka hehe. 

Stakat sini dulu
#bersambung

No comments:

Post a Comment