Monday, June 2, 2014

Masa Depan

Bismillah...
Assalamualaikum 
Hye 
Yeah long time no see. what's the story?
Sihat belaka?? Allhamdulillah. Semoga sihat hendaknya


Hmmm let's talk about the future..who knows about the future? 
So semua org tak tahu masa depan kita mcm mana. important is always remember that Allah as a good planner. we only can plan, Allah that determind. 

At age 6,aku rasa nk jadi cikgu. Haha mcm best je jdi cikgu. Simpan cita cita nak jadi cikgu sampai la tamat skolah rendah Yealah. Depan mata ada cikgu je.. Haha 

then bila dah masuk secondary school naik form 1 up sikit dari cikgu. Haha nak jdi pensyarah. Sebab ibu ckp pensyarah lagi banyak duit.

 Naik form 4 baru terfikir. Memang la aku nak jadi lecturer but nak jdi lecturer bidang ape? Terfikir ni sbb kne pilih aliran sama ada aliran sains agama or akaun agama. Masa tu dah nekad nak amik akaun. Aku mmg minat akaun. Serius minat. Tpi aku takot. Tak percaya pada diri sendiri. My mom ckp, better masok science strem dulu coz bila msok university or matrik nnt bdk aliran sains bleh tkar pada akaun but bdk akaun x bleh tkar pada sains. *faham x ayat tunggang tebalik ni*

And finaly aku join science strem. Time spm result tak seperti yg diharapkan.. Byk main sgt. Tido pon banyak. Hmmm mcm aku ckp tdi, kita hanya merancang. Allah yg menentukan.

aku tak boleh give up. Tak perlu nak kisah apa org cakap. Mereka tak boleh nak ubah masa depan aku. Aku sendiri yang kne ubah. Skg masa utk aku tentukan masa depan aku. Bila aku dah dpt result tu aku btol2 pasti yg aku mmg nak teruskan minat aku terhadap akaun. 

Walau apapun yang bakal ditempuh pada masa akn dtg, harus selalu ingat bahawa : 
" kita hanya merancang, tpi Allah yang menentukan. Percaya sesungguhnya Allah sebaik baik perancang "

And ada lagi satu. Aku x sure dari surah mana tpi aku yakin ada dalan Al Quran

" kadang kadang apa yang kita suka itu tak baik utk kita dan kadang kadang apa yang tak suka itulah yg terbaik utk kita. Sesungguhnya Allah yg Maha Mengetahui" 

Kalau salah perbetulkan.
 
Chaiyokkk!!! 
*sedang merawat hati* 

Doakan kejayaan rakan rakan itu penting. Bila kita doakan utk org Allah akan balas kebaikkan pada kita. Permudahkan kerja orang lain supaya Allah permudahkan kerja kita. InsyaAllah. 

Sekian, Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment